monique-on-travel.reismee.nl

rotorua en de rest van de stray bus reis in het noorder eiland

22-3
Op naar Rotorua. Sarah en ik blijven daar 2 nachten. We gaan naar ''Spa Lodge''. Zelfde hostel zelfde mensen. Het is weer gezellig. Het regens nog steeds trouwes. Sarah gaat naar het museum en ik klets bij met Roger (werkt in het hostel) en werk aan me dagboek. Zo als altijd eten we met zijn alle in het hostel, dring a pleat. We zijn lui en kopen een kant en klaren kip. Erg lekker. Na het eten de spa pool in en vroeg naar bed. Van al dat reizen met de stray bus word je wel erg moe. Omdat je altijd zo vroeg moet opstaan. Dus is het maar goed dat we even een rust stop in rotorua hebben.


23-3
vandaag gaan we naar ''whakarewarewa'' (dat spreek je uit als: fakarewarua. Of zo iets. Het is een maori drop waar nog echt mensen wonen. We moeten er om 10 uur zijn voor de rond leiding. De vrouw die ons rond leid heeft er vroeger zelf ook gewoond en kan dus veel verhalen vertellen. De aardkorst is ook hier erg dun. Als je springt zie je de grond bewegen. Best gevaarlijk zou je zeggen om hier te wonen maar ze zijn niet anders gewend en menen het risico. Hier komt waarschijnlijk ook het gebruik van overal op bloote voeten lopen vandaan. Omdat de grond die overal lekker warm is. Ook hebben ze hier heel veel bronne, met kokent heet water. Hier koken ze hun groente in. aan de oppervlakte is het 110 graden en ze hebben geen idee hoe diep het is en hoe heet het daar is. Er kan hier ook zomaar een gijzer ontstaan, zo is een van de bewoners zijn huis kwijt geraakt omdat er opeens een gijzer uitbrak in zijn keuke. Maar de gijzers die ze gebruiken om hun eten in te bereiden (hangie) zijn buiten. Ook wel de maoir magnetron. Ook hier hebben we weer een dans voorstelling. Aan het einde hebben Sarah en ik een afspraak bij de tattoo artist van het dorp. ''Jason''. Hij maakt ''To Moko's'' (een personelijke tattoo) we hebben allebij een gesprek met hem. Ik vertel een stuk over mijn familie en wat ik belangrijk vind dat er in komt. 2Uur laten mogen we terug komen om ze op te hallen en betalle natuurlijk. Ze zijn heel mooi geworden en sarah wilt hem meteen laten zeten, maar daar is geen tijd voor. Ik vind die van mij ook heel mooi, maar meer de betekenis dan het ontwerp zelf. Je hebt de foto gezien het is iets te druk en net te veel kleur. Misschien ga ik zelf iets ontwerpen. Nou, toen was de dag al weer om. Het was een mooie plek om de hele dag door te brengen. Morgen weer op de bus naar taupo.


24-3

joepie eindelijk uit slapen op de dag van vertrek, omdat rotorua geen officelle stop is komt de bus pas om 1uur aan. Heb is best goed weer en we weten dat we op de weg naar taupo een stop gaan maken bij een echte hete moder pool. Ze noemen het de secret place maar iedereen weet er van. Dus bikinie alvast aan. En we gaan er idd heen. Het water is super warm en er is zelfs een waterval. Helaas geen moder te vinden. Ook stopen we bij een anders soort waterval, het is een kloof tussen 2 bergen waar het water keihard door heen geperst word. Erg indrukwekkend.
En dan komen we toch eindelijk aan in Taupo. Hier zetten we een aantal mensen af die vrijwillig uit een vliegtuig gaan springen, waaronder Sarah, good luck! Ik doe het niet omdat ik niet echt een springer ben en het kost 500 dollar.....iets te veel van het goede, wie weet doe ik het een andere keer.
We hebben weer een leuk hostel. Alleen het vervellende is dat heel veel hostels tegenwordig een drankvergunning hebben en dus ook een eigen bar. Waardoor je niet je eigen drank mag drinken of mee brengen. Allemaal erg duur. Maar wij blijven zuinig dus kopen 1 biertje aan de bar en als die bijna leeg is snecken we de slaapkamer in en vullen de glazen bij van ons eigen (warme) bier. Moeten een beetje op de cente leten toch?! En toen ging het brandalarm af! Iedereen in paniek iedereen op straat. Mensen komen net de douche uit rennen en staan half naakt op straat. De brandweer komt maar er is niks aan de hand. Of iemand heeft te warm gedoucht of er is een foutje in de bedrading. Ik denk het laatste want midde in de nacht gaat hij nog 6 x af. Niemand die ze bed meer uit komt na de 2de keer. We moeten rond 5 uur opstaan, het word een lange zware dag. Mount doom (lord of the rings) beklimme.


25-3

Tongariro crossing, national park.

dus... om 5uur me bed uit. Helemaal warm aan gekleed klaar voor de tocht. Voor dat we de klim beginnen worden we gecontroleert op eten, drinken, kleding en schoenen. Sommige mensen moeten spullen gaan huren. Ik ben een van de gelukkige die goed voorbereid is. We krijgen uitleg over wat ons te wachten staat en wat we moeten doen als.....
1 van die ''als'' is: als je op een bepaalt punt bent en het weer is slecht, je trekt het niet of je bent er te laat dan moet je omkeren en terug lopen. Het is een zware toch en het waait erg hard, de omgeving is mooi maar je kunt niet echt de bergen zien door de bewolking. Al snel loop ik helaas achter op de groep. En als ik op ''het'' punt aan kom, besluit ik om omtekeren. Ik ga de bus niet meer hallen. En ik weet dat het vanaf hier nog zwarder gaat worden. Ik doe hier verstandig aan want er is een bus die je moet hallen binnen een bepaalde tijd. Als je die mist moet er een taxi of een ander busjes komen en dat kost je 200 dollar. Uuhh nee dank je. Dus het is niet echt een relaxte trip. Ik ben niet de einigste en we worden na een uur wachten opgehaalt en naar onze slaapplaats gebracht. Wat meer op een hostel als een hostel lijkt en dat betallen we dus ook :S. ze hebben hier dan wel weer een spa pool en wel erg lekkere hamburgers! Als iedereen terug is hebben we een groot eet en drink festijn en gaan laat naar bed.

O,ja. Eigenlijk zouden Sarah en ik niet meer met elkaar reizen omdat ze langer in taupo zou blijven. We hadden al onze laatste avond geviert en ze besloot toen om toch veder mee te gaan. Dus hier in het national park vieren we onze 2de laatste nacht.


26-3

windy Wellington!

De hoofdstad van New Zealand. Wat door de jaren heen nog wel eens veranderd is trouwes. Eerst was het een super klein stadje ''Russel'' in the bay of islands, omdat capitein Cook daar het eerst aankwam. Toen was het Auckland maar dat lag niet centraal genoeg vandaag dat het nu Wellington is.

En het regend weer eens waardoor we niet veel stops onder weg maken, war ik wel graag zou willen stoppen voor fotos. Helaas dit keer hebben we geen leuke buschauffeur. Als het een beetje droog is stoppen we wel in een of andere achtelijke stad waar ze als sport rubber larzen gooie hebben. Ach ja....

om 2uur komen we aan in het Base hostel, ziet er veel beter uit dan die in Auckland, maar het is nog steeds Base. Massa productie!!! we gooie onze spullen neer en gaan de stad in. we vinden een super leuk straatje waar allemaal kleine winkeltjes zijn en cafes. Hier brengen we de rest van de dag door. En voor het eerste in tijden gaan we uit eten, we hebben het verdient zou ik maar zegen. We vinden een restaurant waar we kortingsbonnen voor hebben, 15 dollar steak met patat, beter! We vieren onze 3de laatste avond in de Basement bar en nog heel veel andere kroegen in de stad. Het word laat, of vroeg eigenlijk. En aangezien we ook nog een dagje naar het museum willen besluit ik nog maar een nacht te blijven of eingelijk 2 omdat de ferry niet altijd gaat.


28-3

lekker vroeg opstaan en de hele dag naat het ''te papa'' museum.

Dit museum is geweldig. Het heeft 6 levels en het gaat allemaal over iets anders. De eerste gaat over dieren. Leuk met 100 laatjes met insecten er in enzo. Ze hebben zelfs een inktvis van 5 meter lang op sterkwater. Ze hebben een level over de aardbevingen en vulkanen. Een level over verschillende culturen. En natuurlijk 1 over de maori stammen en heel veel over the green stone. Een level over kunst en schilderije en fotos van Brian Brake, erg mooie fotos. En er was nog zo veel meer!


Green stone:

naast dat het een super mooie steen is en de cultuursteen van NZ of eigenlijk the maori, zijn er ook een paar regels aan verbonden.

  • je mag hem niet voor je zelf kopen

  • er moet voor jou een verhaal in de vorm aan zitten.

  • Je mag er wel zelf 1 ontwerpen. (dat ga ik waarschijnlijk doen)

  • het is verstandig om de steen the laten ''bless e'' voor geluk en kracht

  • de steen behoort aan jou als je er zelf 1 vind, maar laat hem dan wel ''bless e''omdat je het op land hebt gevonden dat niet van jou is.

Waar je ook op moet letten is hoe helder de steen is. Doe transparanter hoe puurder en dus ook hoe duurder. Somige zien er simpel uit maar zijn dan wel 500 dollar. Ik denk dat ik voor een eigen ontwerp ga. Het word een ronde steen en dan wil ik heel fijntjes een beel van me ''to moko'' tattoo er ingekerft hebben. Denk dat dat heel mooi maar vast ook duur gaat worden, maar dat is het zeker waard!


Het is nog steeds maandag, we zijn dus de hele dag in het museum geweest. We hebben voor de verandering weer eens gezond gekookt en gaan nog voor 1 drankje naar de base-ment bar. Het is ondertussen onze 5de laatste avond. Haha het word natuurlijk weer later als geplant. Maar morgen word de laatste dag, echt de laatste dag in wellington.


29-3

vadaag wilde we eigenlijk naar de dierentuin gaan, maar na het nodige internet gebruik is het eigenlijk al te laat om te gaan. We lopen cuba st (dat leuke straatje) nog maar eens door en brengen een uur door in de 2de hands boekhandel. Ze hebben zelf nederlandse boeken. Op de terug weg komen we langs een soort cafe/bios. We komen er achter dat je hier alle newzealandse film kan kijken, gratis! Dus kiezen we een film uit en brengen zo de rest van onze dag door. ''my lovely bones'' erg goede film. Helaas kunnen we het einde niet zien omdat ze gaan sluiten. Ik huur hem later wel een keer.

Tijd om me tas in te paken. Morgen vroeg op en naar de ferry, ik verlaat het noorder eiland.


30-3

ik ben nooit goed in afscheid nemen. Toch raar hoe snel je aan elkaar gewend raakt en zomaar 24uur per dag voor bijna 3 weken met elkaar rond reist. Het is vertrouwd, maar het is ook goed dat we nu weer ieder een eigen weg gaan. Is kijken wat me in het zuider eiland te wachten staat.

De ferry vertrekt om 10:25, een toch van 3 en een half uur. En ik ben zee ziek!!! ik heb van die polsbandjes tegen dat maar doe ze iets te laat om, uiteindelijk werken ze wel gelukkig. Het is een mooie tocht. Ik zie zelfs dolfijne! Het eerste wat me op valt is dat de bomen hier anders zijn. Dat komt omdat het een kouder klimaat is.

Ik ga naar een hostel ''the villa'' en heb via hun site ook op een wwoof (willing, woring on o....... farms) werk plek gereageerd, 4uur per dag werken voor gartis slaapplaats, eten en internet. 1 dag per week vrij en 1 dag per week 8uur werken. Klinkt goed he.


Reacties

Reacties

Jose

het is weer een mooi verhaal. dat je snel aan elkaar gewend raakt herken ik wel van de vakantie 's. als je lueke mensen leert kennen.

emi

leuk weer allemaal. ...op naar het volgende avontuur

bende van 5

We hebben genoten van je verhalen en kijken uit naar het volgende avontuur.

Knuffels de bende van 5

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active