monique-on-travel.reismee.nl

stray bus over het noorder eiland

1 dagje in auckland overleef ik nog wel. slaap een beetje uit, ga susie hallen voor de lunch en pak rustig aan nog maar eens me tas in. vroeg naar bed want morgen ontmoet ik iedereen weer op de bus voor de trip in het noorder eiland.

19-03
deze keer hebben we een hele oude school bus uit behtleheim (een stadje naast Tauranga). de Stray bussen waren waarschijnlijk op. bijna iedereen van de andere trip zit er ook weer in dus dat is al gezellig. en onze bus chafeur is super. een echte ''kiwi''. de bestemming voor vandaag is hahei. en na de nodige rondjes door auckland te hebben gereden vertrekken we ook eindelijk. we hebben eerst nog een stop bij ''the hot water beach''. hier mag je zelf een gat op het strand graven en dan komt het warme water vanzelf omhoog. heet mag ik wel zeggen. de stoom komt van het zand af. heerlijk. na hier 2 uurtjes te zijn geweest reiden we door naar de eindbestemming. HaHei. we overnachten op een camping waar ze ook backpackers huisjes hebben. en wie zit daar...........
james! ''its a small world afterall'' we hadden niet meer gedacht elkaar nog ergens tegen te komen, dus een leuke verrassing. helaas moet ik snel opschieten want heb wel 10 minuten om in me bikinie te springen en naar het strand te rennen voor het open zee kayaken. waarschijnlijk wissen we de BBQ. maar dat is het wel waard.
we zien er erg carmant uit in onze uitrusting. we varen het open water op richting ''Cathedral caves'' de groten zijn op dit moment niet berijkbaar meer omdat door het regenachtige weer de weg is onder gespoelt. dus via een kano is de einigste weg.de zee waar op op zijn is een beschermt stuk dus hier zijn nog heel veel vissen en is ook prachtig voor snorkelen, waar we nu helaas geen tijd voor hebben. we komen aan bij de groten. het is nog een hele klus om op het strand te komen met al die golven. we lopen een tijdje rond en gaan de groten in en als we terug komen bij de kanos heeft onze reisleider koffie gezet met koekjes. haha. zo kijken we een beetje naar de ondergaande zon en moeten we ook weer terug voor dat het donker word. op de terug weg verteld hij nog een verhaal hoe meneer Ha vroeger dit land heeft ontdenkt. en dat het vroeger zo was dat als je een stuk land zag dat op een lichaamsdeel van jou leek het ook van jou was en alles wat je kon zien als je op het hoogste punt stond. zo heeft meneer Ha een rots die op zijn neus lijkt. en Hei betekent geur, vandaag HaHei. de ondergaande zon was weer prachtig, hele mooie trip. dat was de BBQ misse wel waard.
terug op de camping hebben we wat restjes gegeten en ben ik met James aan het bier gegaan. we hadden weer veel bij te praten en nemen nu voor de laatste keer echt afschijt.

20-3
ik heb echt super lekker geslapen voor de verandering. vandaag vertreken we ook weer vroeg. op naar Raglan. de surf stad. We maken een kleine omweg langs Paeroa waar ze het drankje L&P hebben uitgevonden. En doen boodschappen in Hamilton. Natuurlijk komen we een beetje laat aan in Raglan, waardoor we ook vandaag weer 10 minuten hebben om onze bikinie aan te doen en naar de surf les te rennen. We hebben eerst grond les voor een half uurtje. Om een beetje te leren opstaan. En dan reiden we naar het strand. Weer een geweldig pakje aan natuurlijk en dan het super zwaren surfboard naar het water slepen. De zee is wild vandaag en echt geen perfecte omstandigheden voor me eeste surf les. Maar het lukt! Het is erg zwaar en vermoeiend maar als je 1 keer heb gestaan wilt je door gaan. We liggen zo'n 3 uur in het water en zijn helemaal kapot als we terug gaan naar het hostel. Wat trouwes weer een super locatie heeft. midde in het bos en de hutjes zijn op een berg gebouwd, iedeaal om met je backpack omhoog te lopen natuurlijk. (karioi Lodge) Alle muuren zijn beschilderd met van alles en het heeft echt een surfers sweer. Vooral door alle gespierde lang harige manne die er rond lopen :). te moe te honger! We eten pizza en kijken te laat naar de zons ondergang op het Yoga plato. En zo als elke avond, vroeg naar bed vroeg weer op.

21-3
vandaag gaan we iets doen waar ik al best wel lang naar uit kijk. We gaan Maketu, dat is een heel klein dorpje waar we een echte Maori voorstelling en eten krijgen en waar we ook blijven slapen. Tussen door hebben we een lange stop bij groten. Waar je een tocht van 4 uur kan doen. Veel mensen stappen uit. Maar sarah en ik besluiten dat het net iets te duur is en dat we ons naar een dorpje laten brengen voor de lunche. Maar onze buschafeur weet nog wel een leuke plek om even een wandeling te maken. Het is een groten wandeling, gratis!! daar lopen we zo'n anerhalf uur rond en klimen in allerlij groten. Veel beter dan zo'n tour. Haha. Dan hebben we lunch in een nog kleiner stadje waar we dan wel weer gratig het internet kunnen gebruiken. We pikken iedereen weer op het gaan eindelijk naar Maketu. Het is kut weer dus dat word geen ''hangie'' vanavond (eten gekookt in de grond). We komen aan in the middle of nowere, daar woond uncly boy. Hij organiseert deze avond, hij doet dit al bijna 15 jaar. We beginnen in de eetzaal waar Boy ons uitlegt hoe de avond gaat verlopen. En wat de regels zijn binnen deze muren. Het einige is eigenlijk dat we er geen rotzooi van maken en onze schoene uit doen. Er moet ook een groeps leider gekozen worden en dat word de oudste man/jongen van de groep. Hij is vanaf nu tot morgen ochtend waneer we dit huis weer vertalen onze leider, we moeten hem respecteren en zijn regels volgens. Soms zijn die regels dat manne en vrouwen ter alle tijd gescheiden blijven. Onze regels...: vrouwen gaan voor ter alletijden (dat kwam goed uit met het eten) en maak plezier! Het gezicht van onze leider word traditioneel beschildert en de voorstelling kan beginnen. Eerst moet onze leider het respect van de maori groep weten te winnen door mee te gaan in de dans en een offer (een blad) op te paken zonder oogcontact kwijt te raken. We worden geacsepteert en mogen naar binnen. Het is een gewoonte om iedereen te groeten, neuzen en voorhoofd tegen elkaar ''kia ora'' De maori groep danst voor ons en doen de Haka. Daarna worden manne en vrouwen gescheiden omdat we allemaal onze eigen dans en liedje moeten instuderen. En dat is nog best moeilijk! Al iedereen klaar is geven we vor elkaar een voorstelling, erg lagwekkend om te zien en te doen. Als we uitzijn gedanst nemen we afscheid van de maori stam en kan ons eigen feestje beginnen. In de zaal waar we ook gedanst hebben blijven we ook slapen met zijn alle. zo''n 25 man maakt zijn bed op en het word uiteindelijk 1 groot bed. Super gezellig. Na een paar biertjes valt iedereen in slaap en het is opvallend rustig, helemaal geen gesneurk ofzo. Uncly boy had ons al vertelt dat hij ons zou waker maken om 7uur voor het ontbijd, maar niemand had verwacht dat hij dat zou doen met ''the greatest hits of ABBA''. Dat was onze cultuur avond, op naar Rotorua.

Oma emi en papa

schatje oma denkt dat ze geen berichtjes achter laat. maar het is wel zo hoor. we zitten hiet bij opa en oma lekker te eten en zo.........

Oma emi en papa

Ik heb het geschreven hoor. Papa. Ze hebben de kaart ontvangen, veel liefst en kusjes.