monique-on-travel.reismee.nl

van tauranga naar rotorua en veder

wat is dit toch een bijzonder land en wat ontmoeten we toch steeds van die bijzondere mensen. ik kan uren over tauranga vertellen, maar nu zal ik ook eens een boekje open doen over de rest van het noorder eilaand. op ondeking met annemarie.

maandag 22 november zijn we met de bus naar Rotorua gegaan, waar we onze 3 relax dagen hebben gehad. eten, drinken, spa, bios en internet. heerlijk.
roger is 1 van de eigenaren van dit hostel, erg bijzondere man. we voelde ons meteen thuis. we kregen veel uitleg en tips. en zelfs een tent en slaap spullen te leen voor onze trip. en waarom? waarom niet! good thinks happend to good peopel. was altijd zijn andwoord.
25 november om 10 uur werden we opgehaald door het verhuur bedrijf met onze huur auto voor 2 weken. dat was even schrikken, ''is dat onze auto?'' wauw! eerst even een cd kopen en een mooie rit gemaakt naar een meer waarover we hadden gehoort in het museum. prachtig!
oke, op naar Raglan. een mooie, spannende rit van 4 uur. en niet eens verkeerd gereden. niet dat ik denk dat dat kan hier, want zo veel wegen zijn er niet.
wat een geluk voor ons, het hostel is vol. dus we kunnen meteen onze tent uit proberen op de camping er naast. voor maar 16 dollar per nacht. in 10 minuten stond alles. op zoek naar eten, alleen koken zonder panne word erg moeilijk, kwamen we later in de keuken achter. dus....
dan maar alleen sla en tonijn uit een blikje. in een zakje, even schudden, klaar.
dit is het echte camperen, backpackers stijl. van de blikjes hebben we kaars houders gemaakt voor de citronella. en morgen hebben we thee uit een oude yoghurtbak.
de3 volgende dag hebben we een grote trip met de auto gemaakt. een oude strand route door de bergen, onverhaden wegen, oeps. weg wieldop.
we zijn bij watervallen geweest en naar glow-worm groten gegaan. die we helaas niet hebben bekeken omdat het allemaal te lang duurden met wachten op andere mensen, we hadden ook nog een trip van 2 uur terug. dus weer terug naar de camping. nog 50 kilometer en het benziene lampje begint te branden! nog 50 k in the middle of nowhere! een hele spannende/stille rit. maar we hebben het gehaald hoor.
en toen was het weer zaterdag. tja, terug naar tauranga dan maar?! ik mis nik en het is zijn verjaardag, dus er moet gefeest worden. met alle bijbehorende hoedjes en drank zien we er weer belachelijk uit.
zondag 28 november stappen we met een kater vroeg de auto in om maar weer eens de heledag te rijden. maar de mooie wegen, vet eten en muziek laat je dat al snel vergeten. we nemen de hele oostkust route, met als eind punt een vuurtoren op het meest ooste puntje van new-zealand. we zien super mooie stranden. en drinkenkoffie uit een rijdent cafe ergens tussen iets en nergens.en na 6 uur komen we eindelijk aan op de eind bestemming. de berg waar de vuurtoren op steet is helaas niet toegankelijk, want het idee was om daar te kamperen en vroeg in de ochtend de zon op zien komen. het werd al later dus zijn we een klein stukje terug gereden naar iets wat onse een kamping leek. dat was het vroeger ook wel maar nu wat het verleten. alles was weg of kapot. het voelde een beetje spook schtig aan. gelukkig stind er nog iemand, dus hebben we onze tent maar opgezet.
op het eind van een land waar de zee het land in komt en de rivieren beginnen. waar de zon voor het eerst zou verschijnen en de wilde koeien en paarden op het strand lopen.
heerlijk om hier te zijn. er is niks en we hebben niks nodig. we eten brood met avocado en ei. plassen met een uitzicht. en voor het eerst heeft mijn telefoon geen bereik. we hebben heerlijk geslapen en zijn waker geworden om 3, 4 en 5 uur om te kijken waar de zon bleef. helaas alleen maar wolken, dus geen mooie fotos.
de vlogende dag (maandag) zijn we veder gereden naar Gisborne. ook weer zo'n mooie route. toch maar de nzlp (new-zealand lonly planet) er bij gepakt en een camping uitgezocht. tentje klaar, op naar de wijn proeverij. weer zo'n vervellende bezigheid!

dinsdag 30 november zijn we van Gisborne naar napier gereden. de wijn route.
we zijn niet echt in Napier geweest, behalven voor het aquarium dan. we zijn doorgereden naar Hastind en Havenlock. omdat daat een mooie camping zat. nog best een tijd naar de supermarkt gezocht in dit dorp, maar wel lekker een wijntje met hapjes gekocht en gebraden kip voor vanavond. en de brutalle mussen genieten mee. we hebben ook eindelijk een pan gekocht. toch wel een van de eerste levens behoefte op de camping, naast bier een luchtbed en eten. ik vind het trouwes heerlijk dat je hier gewoon in je pyama naar de supermarkt kan gaan, haha.
donderdag met regen de tent inpakken en op naar taupo. maar een klein stukje van 150 kilometer. maar niet de 150 kilometer die we in NL gewend zijn. hier gaat alles met bochten door de bergen heen, dus dan doe je er al snel 2 tot 3 uur over. o, ja die tent die we nat hebben in gepakt ligt eigenlijk nog te drogen op de camping als wij al bijna zijn aangekomen in taupo. kut kut kut. helemaal terug!!!! 6 uur later komen we dan toch aan in Taupo. waar we dus alleen zullen zijn voor avond eten en slapen, zonde van de dag. karma?
maar ze zeggen alles heeft een reden, alleen zijn we daar nu nog steeds op aan het wachten.
op vrijdag rijden we vroeg van de camping weg. een mooie rit langs ''lake Taupo''. en we zijn opweg naar het national park maar we waarschijnlijk de bergen van ''lord of the rings'' zullen zien. het is erg prachtig! we zijn niet helemaal naar boven gereden omdat de auto een beetje begon te stinken en het waarschijnlijk niet trok. jaja, we hadden ook kunnen lopen maar dat zou een toch zijn van 5uur ofzo. dus..... vanaf deze afstand was het ook mooi.
we zijn doorgereden naar Whanganui. goede keus! een mooie rustige camping. onder de lunche worden we nog aangevallen door 7 eenden. je kan hier nergens op een kleedje zitten.
het stadje is prachtig, het voelt een beetje franse aan met mooie gebouwen en straten.
de volgende dag hebben we weer lekker vol gepland. voor 10 uur van de camping af. naar een locale markt waar we weer heerlijke tapanade en asperges hebben gekocht, voor weinig. we zijn naar een glasblazerij geweest waar we beginerlingen aan het werk hebben gezien. en we hebben een toren beklomen, vanuit daar konden we het zuider eiland zien. heel in de verte!! als het niet bewolkt is. maar toch. we zijn nu toch al op 2 uitpunten van het land geweest. Wellington word nummer 3.

zaterdag 4 december hadden we dus een drukken dag in Whanganui en zijn we naar Palmerston northe gereden. dit schijnt de studente stad van new-zealand te zijn, dus een goede plek om uit te gaan.
de camping ligt naast het zwembad en hier kunnen we eindelijk weer een beetje aan een kleurtje werken. wel raar hoor, het is zeker vandaag super warm en van uit thuis horen we berichten over sneeuw stormen.
het is hier een heerlijke ''ik raar overal de weg kwijt'' stad. dus we nemen een taxi naar de kroegen en ook hier beginnen de avonden pas na 12uur. wij waren dus overal de eerste, haha. maar een goede avond gehad.

zondag 5 december (sinterklaas!!!)
''ik word altijd wakker met een kater in me hoofd'' lalala.
het is sinterklaas en ik heb een gedichtje geschreven voor annemarie, leuk met pepernoten in de schoen. helaas moeten we dan toch vroeg uit bed om dan eindelijk naar Wellington te gaan. de hele rit hebben we pepernoten gegeten die we in de hollandshop hebben gekocht.
o my god die stad is groot! ik krijg het meteen benauwd.
het hostel waar we onze laatste 3 nachten gaan verblijven is een oud bordeel geweest en ziet er uit als of het bijna instort. het staat ook nog eens op een stijle berg dus achteruit inparkeren is een feestje. maar het lukt, applause voor mij!
oe... het hostel stinkt en de beden zijn nog vies, weer even wennen hoor.
met een kopje thee buiten zitten is wel weer heerlijk. de jongens hier spellen gitaar en drum op de houte tafels. ja dit is leuk!

woensdag 8 december,rij ik in me eendje terug naar Rotorua, zo'n 6 tot 7 uur rijden. want de gehurde auto moet terug. anne steekt dan over naar het zuider eiland en we nemen afschijd.
dank je wel voor de 2 super weken samen!

Annemarie

Schat!!

Jij hebt ook al zo'n leuk verhaal!!!
Wat kut van die boete!! Had echt geen idee dat je hier maar 100 mocht rijden... grote oeps dus...
wel lief dat roger je mee uit eten neemt! Doe m de groetjes van me!
Ik zit nu in Picton, lekker bewolkt maar oke!
Ik spreek je gauw mop!
Vond het echt super met je!

xxxx

yvonne

Hoi nichtje eindelijk weer ens een berichtje van ons. heb net je verhalen weer eens gelezen .Hoop dat je een leuke periode krijgt op het zuider eiland.
kijk af en toe op de line of ikje zie maar het is u tien uur verschil he.Hoe is het weer daar word het al kouder. hoorde van Marion dat er weer sneeuw lag op de berg.Lieverd tot horens dikke kus van Yvonne en ED