monique-on-travel.reismee.nl

Let's go to Cairns

27-8-2015,Cairns, Queensland, Australia.

Wauw, het is al weer zo lang geleden dat ik iets geschreven heb. Maar ik ben er nog hoor!
Ik zal proberen jullie zo goed mogelijk te update.
Zaterdag 8 Augustus was mijn laatste werk dag bij Corricks. Ik heb daar zo’n 15 weken gewerkt. Best oke gespaard, dus het is tijd om weer veder te gaan. Woensdag de 12
de vertreken ik en Kirsty richting Cairns. O,ja in me vorige blog had ik het over een auto kopen. Nee dus, planne veranderen en we nemen gewoon de bus. De bus naar Cairns, een rit van 7 uur....

Ik ben dus uit Ayr vertrokken. Het kleine boeren dorpje wat 4,5 maand mijn thuis was. Ik heb het gehaat! Maar ook intense vriendschappen leren kennen. Hard gewerkt en net zo hard gefeest. Veel gelachen en gehuild. en gestopt met roken!! Jaja al zo’n 7 weken :-). Het is moeilijk te beschrijven hoe de tijd in Ayr was. Maar van mijn laatste werkdag tot aan me vertrekdag waren zeer emotioneel. Het was een hele bijzondere tijd met mensen waar ik erg van ben gaan houden. De kleine familie die we hebben gecreeerd. Kirsty, Baptist, Adrian, Karine, Kiki en Katherine. En al die andere fijne mensen die ik heb leren kennen. Gelukkig zie ik ze snel weer...

Na 7uur in de bus komen we om 9uur savonds in Cairns aan. Het is zo’n klein half uur lopen naar ons hostel waar we gelukkig worden opgewacht door vrienden uit Ayr die een week eerder zijn vertrokken.
welkom in ‘’Gilligans’’.... het party hostel van Cairns :-/ we hebben bedacht om hier 4 nachten te blijven om idd een beetje te feesten en tijd met die vrienden door te brengen. Daarna gaan we naar een rustig en goedkoop hostel, heel mooi aan het water, en dan gaan we leuke trips maken en dingen ondernemen. Geloof het of niet, zo gebeurt het. We hebben het leuk gehad maar zondag checken we uit en verhuizen al onze shit 5 straten veder. Over al die shit gesproken...ik weet niet hoe het kan maar me tas word steeds zwarden, dus ik probeer elke keer als ik weer inpak dingen achter te laten. Je hebt toch eigenlijk niks nodig.
we hebben een leuke kamen in ‘’global waterfront’’. Je hoeft alleen maar de straat over te steken en je ligt aan de Lagoon. Je kunt hier niet in de zee zwemmen :-/ zeg maar dat dat gewoon heel gevaarlijk is met alles wat daar in leeft dat je wilt killen.
De zelfde dag lopen we ons te bedenken naar wel buro we gaan om onze trips te boeken, als we op straat worden aangesproken door iemand die niet super irritant is. (je word er helemaal gek van, alle mensen die je hun shop in willen leuren) maar Colin is toch anders, ondangs dat hij ook gewoon zijn werk doet. Het werkte en 3uur later...wat super gezellig was, lopen we de shop uit met een klein fortuin ligter en een dikke envelope met trips. We hebben hele goede prijzen gekregen voor wat we wilde doen en krijgen van hem een paar nachten gratis in het hostel en een onderwatercamera te leen. Happy days! De kalender ziet er als volgt uit..
Dinsdag gaan we een hele dag op een boot die ons naar prachtige stukken koraalreef brengt zo’n 1,5uur uit de kust. Onze boot heeft dit stuk 30 jaar geleden gecleamd en er mogen dus geen andere boten komen. Waar wij vederop 5 boten hutje mutje zien drijven. Beter! we krijgen veel info over de omgeven, snorkelen en duiken. We kunnen de hele dag snorkelen. Maar wij beginnen als eerste groep aan onze eerst duik. Zo spannend. Je krijgt een heel pak aan en er gebeurt van alles om je heen met meters en slangetjes. We hebben 2 opdrachten gekregen om uit te voeren onderwater voordat we veder mogen. Test 1 is het water uit je duikbril blazen en test 2 is het mondstuk uit je mond laten vallen, het weer in te doen en het water in je mond door het mondstuk uitteblazen. Nou....
ik kom niet eens aan de testen toe want een meter diep begin ik te hyperfentileren en kan me zelf niet meer rustig krijgen. Het is zo vreemt voor mij om door me mond te ademen dat ik gewoon geen lucht binnen krijg. De groep kan niet wachten en is al weg. ik klim uit het water, diep teleur gesteld.. gelukkig word me verteld dat als er tijd over is ik het nog een keer mag proberen. Begin maar met oefenen, haha. Dus ga ik snorkellen, WAUW!! Als je daar zo op de zee drijft heb je geen idee wat er allemaal onder je ligt. Ja je ziet het op plaatjes, in films en op tv. Maar het ziet er echt zo uit. Overal om je heen. Het diepste punt is 5 meter op die plek, dus als je een beetje goed kunt duiken kan je zelfs naar de bodem, wat heel vreemt voelt voor het midde van de oceaan. De kleuren de vissen, het is ongelovelijk! Het zwemt allemaal om je heen, niet bang voor de mensen die daar ook zwemmen. Wat fantasties. Ik zie gekleurde vissen waarvan ik geen idee had dat het bestond. We hebben zo veel mogelijk fotos proberen te maken, maar je kunt het toch niet helemaal vast leggen. Soms is het zelfs zo ondiep dat ik me kniee schaaf aan het koraal.
Tegen lunche tijd heeft de bemaning een geweldige BBQ gemaakt. Het eten is super en de bemaning erg aardig.
het is bijna te overdreven, maar... in ons duik dag paket zit ook een helicopter vlucht boven het koraalreef
J
hoe goed kun je het hebben. We worden met een klein bootje naar een platform op zee gebracht. We zijn maar met zijn 5e dus Kirsty en ik zeggen meteen Shotgun! Waardoor me voor in de helicopter mogen zitten. Haha naast de piloot, geweldig. In 10 minuten vliegt hij ons over en rond het reef en gaat ook extra laag zodat we de schildpadden kunnen zien zwemmen. Omdat het zo’n oppervlakkige plek in de zee is lijkt het op een eiland, want de golven breken er zelfs op. Ik kan nog wel uren over deze dag praten. Als we terug komen op de boot word ik meteen geroepen of ik me duik nog een keer wil proberen. Ja natuurijk! En Kirsty gaat gelukkig met me mee want zij wil een 2de duik doen. Dus weer al dat spul aan. En ik heb al de hele dag door me mond proberen te ademen dus nu moet het gewoon gaan lukken.
ookal ben ik compleet in overlevings mode, ik doe me 2 testen en mag veder. Bij elke meter moet je je oren laten wennen door in je neus te knijpen en blazen zodat de lucht in je oren/hoofd stabiel blijft. Zelfde als met vliegen eigenlijk. We duiken in een groep van 5. Een pro met 2 beginners armen in gehaakt aan elke kant. Ik kijk me ogen uit. Want we gaan wel 10 meter diep dus zien weer allemaal nieuwe dingen. Maar ik ben heel erg gefocust op me ademhalling en het water in me duikbril, die ik er maar niet uit krijg. Met beide handen heb ik me mondstuk en bril vast en ‘’plank’’ ik de hele duik. Ik weet dat ik 10 meter diep zit en niet zomaar naar boven kan. In complete overlevings mode doe ik de 15 minuten duik. Ik denk niet dat ik dit nog eens ga doen...
het is een fantastische dag op de boot, alles super georganiseerd.

Geen tijd voor rust, dag 2!
woensdag nemen we weer een boot (aaahhh ik ben altijd zo zeeziek!) naar Fitsroy Island. Een klein eiland met bossen, een koraal strand en omgeven door koraalreef. Weer alles inbegrepen. We krijgen snorkel spullen een een lunch paket. We maken een wandeling naar een van de mooiste plekjes en doen daar een dutje, haha. We snorkelen wel uren. Het is weer prachtig. Ongelovelijk dat het zo dicht bij het eiland is.
ergens anders op het eiland hebben ze ‘’peddle boards’’ (een grote surf plank waar je op kan staan met een roeispaan) dus dat proberen we ook. Het lijkt zo makelijk, nou... ik ben gewoon shit in en met water dingen denk ik. Heb het zelfs voor elkaar gekregen om bij iemand anders in de kano te vallen. Maar we hebben lol en het was weer een heerlijk dag. Word ook al weer goed bruin.

Dag 3 alweer...
(donderdag)
vandaag moeten we uitchecken uit het hostel omdat we 3 dagen het regenwoud in gaan, joepie!!
gelukkig kunnen het grootste deel van onze spullen in de opslag laten en reizen met een klein tasje.
dus bus vertrekt 6:30 sochtends, tuurlijk. Een paar uur in de bus. Ik geniet van het uitzicht maar we vallen uiteindelijk toch in slaap. We krijgen veel info over het prachtige gebied waar we door rijden. En dan komen we aan bij Cape tribulation.(hier is waar capitein Cook aankwam in Australie) We nemen een oude pond over de rivier het regenwoud in. Zo mooi om te zien. Aan de kant mogen we even uit de auto. Maar ga alsjeblieft niet aan de waterkant staan want die krokodil heeft jou al lang gezien en iets te dicht bij of hij kan je grijpen..
het is er zo mooi! We doen een wandeling waar word uitgelegd wat we allemaal zien en hoe het een soort van werkt. We worden afgezet bij ons hostel en het is tijd voor een dutje, haha.
het hostel/resord is zo rustig dat het lijkt alsof we de eenigste gasten zijn.
de vrijdag hebben we de hele dag voor ons zelf. We staan om 5:30 op om op het strand de zonsopgang te zien. Weer een hele bijzondere belevenis. We maken wandelingen over het strand en door het regenwoud. Dit is een wereld wonder! De enige plek op aarde waar het koraalreef overgaat in het regenwoud.
Niet ver van het hostel is een ‘’waterholl’’, zo staat op de kaart. Geen idee, dus zijn we gaan kijken. Een hele mooie kriek met erg koud water waar je met een touw kan inslingeren.
we zijn echt uitgerust als we zaterdag ochtend weer worden opgehaald door de tourbus. Tijd voor een beetje actie. We gaan met een grote boot het water op om krokodille te zoeken/spotten. De fotos zeggen genoeg. We hebben ze gevonden en het was heel bezonder. Aan het einde mochte we er zelfs 1 aanraken. Een kleintje dan. Niet gedacht dat het zo zacht was.
we rijden nog uren door prachtig regenwoud en stoppen bij mooie lookouts of riviertjes. Als we rond 7uur terug komen in Cairns zijn we kapot en moeten ook nog inchecken in een ander hostel omdat het verkeerd geboekt is. Het is zaterdag avond en we doen geen oog dicht door dit overvolle party hostel :-/ minder.
ik zou willen dat we de trips niet zo dicht achter elkaar gepland hadden. Dat we tijd hadden om te rusten tussendoor. Maar dat maakt allemaal niet uit. Slapen in schijnbaar voor mietjes. Morgen is onze laatste trip/activiteit. En ik heb er zo’n zin in!!

GOEDEMORGEN!!! Het is zondag ochtend 6uur. Het is pas net een half uur stil in het hostel maar bij ons gaat de wekker al. We springen in onze kleren want de bus vertrekt over een half uur. Het is 2uur reiden naar Tully. Waar we vandaag gaan raften op the Tully River :-D woep woep!!
na alle info gaan we eindelijk de boot in. Eerst dachten we dat ons groepje een beetje saai was, maar we hadden de meest hilarische mensen in de boot en hele leuke goede instructeurs. We raften 15 kilometer in zo’n 4 uur en halve wegen hebben we een heerlijke BBQ lunche aan de oever. Weer super geregeld. Wat een top dag. Met toch best wel gevaarlijke momenten. Ik heb nog me redingszwem technieken moeten gebruiken. Want 1 van onze mede rafters was iets te zwaar voor zijn redingsvest en raakte in paniek toen we een tijd met de stroom mee mochten dobberen. Dus...
ook heeft onze instructeur Kirsty onder de boot vandaan moeten vissen nadat we eruit was gevallen in een grote waterval. Wat een dag. Ik kan bijna zeggen dat dit het tofste was. Maar we hebben zo veel toffe dingen gedaan deze week. Aan het einde drinken we een biertje en splitte de kosten om de fotos te kopen, want dat is anders belachelijk duur.

Weer terug in onze oude hostel aan het water ingeboekt. Nu ff chillen hoor. We ontmoeten nog wat meer mensen uit Ayr die nu ook naar Cairns zijn gekomen en hebben een goed feestje.
ook moet ik weer terug naar ‘’Travel Bugs’’ om de rest van me trip te planne. Natuurlijk boek ik de rest ook weer bij Colin. Die me uiteindelijk weer veel dingen gratis geeft, yeah!! Ik heb een buspas nodig van Cairns naar Brisbane. Ik wil graag Whitsundays doen, dat is (ik weet niet waarom ik het mezelf aan doen) weer een boot trip. Een super mooie grote zeilboot. Voor 3dagen en 2 nachten. Maar ik slaap niet op de boot gelukkig. Haha. Hij heeft voor mij een ‘’pussy’’ paketje gemaakt, waardoor ik op een van de eilanden kan slapen. Lijkt me alleen maar leuker. Dus dat zit in de planning en de rest vertel ik wel als ik er geweest ben, verrassing! Daarna moet ik maar weer de arme backpacker uit gaan hangen... want gaat wel erg snel zo.
maar ik geniet van elke moment. Zelfs nu, nu ik al 3 uur een blog aan het schrijven ben en fotos aan het uploaden ben. Op het balkon van het hostel, kijk ik uit over de lagoon, palmbomen en de heerlijk zon.

Zaterdag nacht om 12uur vertrekt mijn bus van Cairns naar Airlie Beach. 11uur in de bus. Kijk er naar uit:-)...
en dan, tot de volgende keer maar weer. x

Reacties

Reacties

Yvonne

Lieve nicht wat een avonturen maak jij mee .geniet er maar lekker van want is het weer werken xxxx

Rogier

Heerlijk om alle foto's en het hele verhaal in 1 keer uit te lezen. Heb ook genoten.
Kus.

Marjon

Wat gaaffffff! Lijkt me echt te gek! Word je harde werken echt beloond x

Angela

Ik ben er maar even voor gaan zitten.... Hele verhalen en foto's ... Ik kan zien dat je het reuze naar je zin hebt en wat een prachtige foto's!! Liefs xxx

josé

oh, lieve schat. als ik alles lees hoor ik in mijn hoofd jou stem die verteld. wat heelijk voor je dat je zo geniet. ik heb ook genoten van je verhaal en allemooie foto's. ik hou van je en geniet mee

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active